Standard organizacyjny teleporad.
- Lekarze, pielęgniarki oraz położna udzielają teleporad za pośrednictwem systemów łączności
- Każde świadczenie zdrowotne, udzielane w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, lub na odległość przy systemów łączności, powinno być udzielone po wcześniejszym umówieniu i rozpoznaniu potrzeby zdrowotnej pacjenta.
- Pacjent (lub osoba przez niego upoważniona) na drodze telefonicznej zgłasza potrzebę zdrowotną, a pracownik odpowiedzialny za rejestrację:
- Rozpoznaje potrzebę zdrowotną
- Weryfikuje możliwość udzielenia świadczeń w podstawowej opiece zdrowotnej
- Wpisuje świadczenie do terminarza przyjęć właściwego członka zespołu (lekarza/pielęgniarki/położnej)
- Informuje pacjenta na jakich zasadach odbywać się będzie teleporada
- Jeżeli jest konieczność przesłania zdjęć, wyników i innych dokumentów potrzebnych do właściwej teleporady, pacjent może je przesłać na adres e-mail wyniki@medicus-ciech.pl
- Przesłane informacje przez pacjenta na adres e-mail są niezwłocznie przekazywane dla właściwego członka zespołu POZ lub dołączane do dokumentacji medycznej.
- Po ustaleniu terminu teleporady lekarz, pielęgniarka lub położna oddzwaniają w wyznaczonym terminie (dzień, godzina) do pacjenta na nr telefonu znajdujący się w bazie danych. Podczas teleporady jest przeprowadzany wywiad z pacjentem, w którym lekarz/pielęgniarka/położna oceniają stan pacjenta i ustalają czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego. Po przeprowadzonym wywiadzie jeżeli istnieje taka konieczność są wystawiane e-recepty, e-skierowania; e-zwolnienia. Wystawiane są również tradycyjne skierowania, zaświadczenia, które pacjent lub osoba upoważniona może odebrać osobiście.
- Jeżeli w wyznaczonym terminie na teleporadę nie odbierze telefonu, lekarz , pielęgniarka lub położna podejmuje co najmniej trzykrotne próby kontaktu z pacjentem w odstępach nie krótszych niż 5 min w celu udzielenia teleporady.
- Jeżeli z uwagi na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady – możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielanego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem.
- Pacjent w trakcie teleporady ma prawo do zgłoszenia woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym.
Instrukcja założenia Internetowego Konta Pacjenta
- Wyszukaj w przeglądarce Internetowe Konto Pacjenta (strona www.pacjent.gov.pl),
- Wybierz zaloguj się na IKP,
- Wybierz sposób logowania – Profil Zaufany lub e-dowód,
- Wpisz login i hasło,
- Po zalogowaniu się do IKP – edytuj dane kontaktowe, wpisując nr telefonu, an który chcesz otrzymywać kody e-recept i e-skierowań,
- Jeżeli chcesz dostawać e-recepty i e-skierowania w formacie PDF uzupełnij adres e-mailowy.
Teraz już możesz otrzymywać e-recepty i e-skierowania.
Dzięki IKP:
- Otrzymasz – e-recepty i e-skierowania SMS-em lub e-mailem.
- Otrzymasz kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie.
- Kiedy otrzymasz e-skierowanie zobaczysz na IKP zaplanowane wizyty u lekarza, zabiegi i pobyty w szpitalu.
- Jeżeli nie posiadasz profilu zaufanego – załóż go i wróć do punktu 1.
- W celu ułatwienia naszym pacjentom założenia Profilu Zaufanego, po złożeniu wniosku, zapraszamy do naszej poradni, do pokoju Administracja w celu potwierdzenia wniosku.
Instrukcja realizacji e-recepty.
- Jeżeli pacjent posiada Internetowe Konto Pacjenta otrzyma:
- SMS – 4 cyfry kodu
- E mail – plik PDF zawierający e-receptę
- Jeżeli pacjent nie korzysta z Internetowego Konta Pacjenta to otrzyma:
- Wydruk papierowy na poradzie w gabinecie
- Informację telefoniczną z 4 cyfrowym kodem
- Do odbioru SMS-a wystarczy zwykły telefon komórkowy, nie potrzebuje smartfona.
- Z otrzymanym kodem i nr PESEL pacjent musi udać się do apteki.
- Leki z e-recepty pacjent może wykupić w kilku aptekach w różnym czasie, ale kupując kolejne opakowania jednego leku, musi wrócić do tej samej apteki.
JAK DŁUGO WAŻNA JEST E-RECEPTA ?
Co do zasady e-recepta jest ważna 30 dni, ale są i takie, na które są ważne 7 dni, 120 lub 365 dni. Żeby recepta była ważna rok, lekarz musi to zaznaczyć.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.
Instrukcja realizacji e-skierowań do specjalisty lub na oddział szpitalny.
- Jeżeli pacjent posiada Internetowe Konto Pacjenta otrzyma:
- SMS – 4 cyfry kodu,
- E mail – plik PDF zawierający e-skierowanie.
- Jeżeli pacjent nie korzysta z Internetowego Konta Pacjenta to otrzyma:
- Wydruk papierowy na poradzie w gabinecie,
- Informację telefoniczną z 4 cyfrowym kodem.
- Do odbioru SMS-a wystarczy tak jak w przypadku e-recept zwykły telefon komórkowy, nie potrzebuje smartfona.
- E-skierowania pacjent nie musi dostarczać osobiście w terminie 14 dni — wystarczy rejestrując się osobiście lub telefonicznie podać 4-cyfrowy kod i PESEL (to ważne szczególnie dla osób samotnych i schorowanych).
- Pacjent nie zgubi e-skierowania i nie trafi ono w niepowołane ręce — jest zapisane na Internetowym Koncie Pacjenta; świadczeniodawca zawsze może odtworzyć kod e-skierowania, które wystawił, a Pacjent może sprawdzić kod na swoim IKP.
- Pacjent może (lub upoważniona przez pacjenta osoba) śledzić historię leczenia na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) i w każdym momencie sprawdzić historię e-skierowań.
- zmniejszą się kolejki spowodowane tym, że pacjenci zapisują się do kilku placówek na podstawie jednego skierowania — po dokonaniu pierwszego zapisu e-skierowanie zostanie automatycznie przypisane do placówki i nie będzie można go jednocześnie zarejestrować w innej.
Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Instrukcja o sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne.
- Pacjent dzwoni do osoby uprawnionej (lekarz/pielęgniarka) do wystawienia zlecenia na wyroby medyczne.
- Jeżeli zlecenie jest wystawione przez osoby uprawnione i potwierdzone przez NFZ elektronicznie w systemie e-ZWM – nie ma konieczności wizyty w NFZ.
- Jeżeli zlecenie jest wystawione przez osoby uprawnione poza systemem elektronicznym konieczne jest potwierdzenie zlecenia w NFZ z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego lub innych systemów łączności drogą elektroniczną np. skan, email, fax.
- Osoba uprawniona drukuje zlecenie lub podaje nr zlecenia telefonicznie lub SMS.
- Pacjent udaje się z nr zlecenia do apteki lib sklepu medycznego (może zamówić wyroby również ze sklepu medycznego internetowego).
- Osoba realizująca odnajduje zlecenie w systemie na podstawie nr zlecenia nadanego przez system NFZ oraz nr PESEL pacjenta (nie są wymagane oryginały zleceń w postaci papierowej do realizacji zamówień).
- Po poprawnym dokonaniu realizacji, osoba realizująca drukuje zlecenie.
- Zlecenie musi być opatrzone podpisami osoby realizującej i odbierającej.
- Pacjent zostawia zlecenie w punkcie realizacji, gdzie jest przechowywane.
Instrukcja realizacji badań dodatkowych.
- Pacjent podczas wizyty lub teleporady otrzymuje skierowanie na badania diagnostyczne w wersji papierowe. Jeżeli skierowanie jest wystawione podczas teleporady – pacjent lub osoba upoważniona musi je odebrać osobiście.
- Wraz z skierowaniem na badania laboratoryjne pacjent otrzymuje 4 znakowy kod, którym może sprawdzić swoje wyniki badań.
- Pacjent ze skierowaniem udaje się do miejsca wskazanego na skierowaniu lub przez lekarza.
- Pacjent nie może udać się do dowolnej jednostki, tylko do tej, z którą ma podpisaną umowę poradnia. [Nasi podwykonawcy].
- W przypadku braku dostępu do Inetrnetu, pacjent może odebrać swoje wyniki w poradni lekarza POZ, po zgłoszeniu wniosku o udostępnienie dokumentacji medycznej Wydanie dokumentacji
- Wyniki badań z RTG/USG pacjent otrzymuje po badaniu.
Badania laboratoryjne i diagnostyczne, na które może skierować lekarz poz