Standard organizacyjny teleporad.

  1. Lekarze, pielęgniarki oraz położna udzielają teleporad za pośrednictwem systemów łączności
  2. Każde świadczenie zdrowotne, udzielane w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, lub na odległość przy systemów łączności, powinno być udzielone po wcześniejszym umówieniu i rozpoznaniu potrzeby zdrowotnej pacjenta.
  3. Pacjent (lub osoba przez niego upoważniona) na drodze telefonicznej zgłasza potrzebę zdrowotną, a pracownik odpowiedzialny za rejestrację:
    • Rozpoznaje potrzebę zdrowotną
    • Weryfikuje możliwość udzielenia świadczeń w podstawowej opiece zdrowotnej
    • Wpisuje świadczenie do terminarza przyjęć właściwego członka zespołu (lekarza/pielęgniarki/położnej)
    • Informuje pacjenta na jakich zasadach odbywać się będzie teleporada
    • Jeżeli jest konieczność przesłania zdjęć, wyników i innych dokumentów potrzebnych do właściwej teleporady, pacjent może je przesłać na adres e-mail wyniki@medicus-ciech.pl
    • Przesłane informacje przez pacjenta na adres e-mail są niezwłocznie przekazywane dla właściwego członka zespołu POZ lub dołączane do dokumentacji medycznej.
  4. Po ustaleniu terminu teleporady lekarz, pielęgniarka lub położna oddzwaniają w wyznaczonym terminie (dzień, godzina) do pacjenta na nr telefonu znajdujący się w bazie danych. Podczas teleporady jest przeprowadzany wywiad z pacjentem, w którym lekarz/pielęgniarka/położna oceniają stan pacjenta i ustalają czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego. Po przeprowadzonym wywiadzie jeżeli istnieje taka konieczność są wystawiane e-recepty, e-skierowania; e-zwolnienia. Wystawiane są również tradycyjne skierowania, zaświadczenia, które pacjent lub osoba upoważniona może odebrać osobiście.
  5. Jeżeli w wyznaczonym terminie na teleporadę nie odbierze telefonu, lekarz , pielęgniarka lub położna podejmuje co najmniej trzykrotne próby kontaktu z pacjentem w odstępach nie krótszych niż 5 min w celu udzielenia teleporady.
  6. Jeżeli z uwagi na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady – możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielanego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem.
  7. Pacjent w trakcie teleporady ma prawo do zgłoszenia woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym.

Instrukcja założenia Internetowego Konta Pacjenta

  1. Wyszukaj w przeglądarce Internetowe Konto Pacjenta (strona www.pacjent.gov.pl),
  2. Wybierz zaloguj się na IKP,
  3. Wybierz sposób logowania – Profil Zaufany lub e-dowód,
  4. Wpisz login i hasło,
  5. Po zalogowaniu się do IKP – edytuj dane kontaktowe, wpisując nr telefonu, an który chcesz otrzymywać kody e-recept i e-skierowań,
  6. Jeżeli chcesz dostawać e-recepty i e-skierowania w formacie PDF uzupełnij adres e-mailowy.

Teraz już możesz otrzymywać e-recepty i e-skierowania.

Dzięki IKP:

  1. Otrzymasz – e-recepty i e-skierowania SMS-em lub e-mailem.
  2. Otrzymasz kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie.
  3. Kiedy otrzymasz e-skierowanie zobaczysz na IKP zaplanowane wizyty u lekarza, zabiegi i pobyty w szpitalu.
  4. Jeżeli nie posiadasz profilu zaufanego – załóż go i wróć do punktu 1.
  5. W celu ułatwienia naszym pacjentom założenia Profilu Zaufanego, po złożeniu wniosku, zapraszamy do naszej poradni, do pokoju Administracja w celu potwierdzenia wniosku.

Instrukcja realizacji e-recepty.

  1. Jeżeli pacjent posiada Internetowe Konto Pacjenta otrzyma:
    • SMS – 4 cyfry kodu
    • E mail – plik PDF zawierający e-receptę
  2. Jeżeli pacjent nie korzysta z Internetowego Konta Pacjenta to otrzyma:
    • Wydruk papierowy na poradzie w gabinecie
    • Informację telefoniczną z 4 cyfrowym kodem
  3. Do odbioru SMS-a wystarczy zwykły telefon komórkowy, nie potrzebuje smartfona.
  4. Z otrzymanym kodem i nr PESEL pacjent musi udać się do apteki.
  5. Leki z e-recepty pacjent może wykupić w kilku aptekach w różnym czasie, ale kupując kolejne opakowania jednego leku, musi wrócić do tej samej apteki.

JAK DŁUGO WAŻNA JEST E-RECEPTA ?

Co do zasady e-recepta jest ważna 30 dni, ale są i takie, na które są ważne 7 dni, 120 lub 365 dni. Żeby recepta była ważna rok, lekarz musi to zaznaczyć.

Więcej informacji można znaleźć tutaj.

Instrukcja realizacji e-skierowań do specjalisty lub na oddział szpitalny.

  1. Jeżeli pacjent posiada Internetowe Konto Pacjenta otrzyma:
    • SMS – 4 cyfry kodu,
    • E mail – plik PDF zawierający e-skierowanie.
  2. Jeżeli pacjent nie korzysta z Internetowego Konta Pacjenta to otrzyma:
    • Wydruk papierowy na poradzie w gabinecie,
    • Informację telefoniczną z 4 cyfrowym kodem.
  3. Do odbioru SMS-a wystarczy tak jak w przypadku e-recept zwykły telefon komórkowy, nie potrzebuje smartfona.
  4. E-skierowania pacjent nie musi dostarczać osobiście w terminie 14 dni — wystarczy rejestrując się osobiście lub telefonicznie podać 4-cyfrowy kod i PESEL (to ważne szczególnie dla osób samotnych i schorowanych).
  5. Pacjent nie zgubi e-skierowania i nie trafi ono w niepowołane ręce — jest zapisane na Internetowym Koncie Pacjenta; świadczeniodawca zawsze może odtworzyć kod e-skierowania, które wystawił, a Pacjent może sprawdzić kod na swoim IKP.
  6. Pacjent może (lub upoważniona przez pacjenta osoba) śledzić historię leczenia na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) i w każdym momencie sprawdzić historię e-skierowań.
  7. zmniejszą się kolejki spowodowane tym, że pacjenci zapisują się do kilku placówek na podstawie jednego skierowania — po dokonaniu pierwszego zapisu e-skierowanie zostanie automatycznie przypisane do placówki i nie będzie można go jednocześnie zarejestrować w innej.

Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Instrukcja o sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne.

  1. Pacjent dzwoni do osoby uprawnionej (lekarz/pielęgniarka) do wystawienia zlecenia na wyroby medyczne.
  2. Jeżeli zlecenie jest wystawione przez osoby uprawnione i potwierdzone przez NFZ elektronicznie w systemie e-ZWM – nie ma konieczności wizyty w NFZ.
  3. Jeżeli zlecenie jest wystawione przez osoby uprawnione poza systemem elektronicznym konieczne jest potwierdzenie zlecenia w NFZ z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego lub innych systemów łączności drogą elektroniczną np. skan, email, fax.
  4. Osoba uprawniona drukuje zlecenie lub podaje nr zlecenia telefonicznie lub SMS.
  5. Pacjent udaje się z nr zlecenia do apteki lib sklepu medycznego (może zamówić wyroby również ze sklepu medycznego internetowego).
  6. Osoba realizująca odnajduje zlecenie w systemie na podstawie nr zlecenia nadanego przez system NFZ oraz nr PESEL pacjenta (nie są wymagane oryginały zleceń w postaci papierowej do realizacji zamówień).
  7. Po poprawnym dokonaniu realizacji, osoba realizująca drukuje zlecenie.
  8. Zlecenie musi być opatrzone podpisami osoby realizującej i odbierającej.
  9. Pacjent zostawia zlecenie w punkcie realizacji, gdzie jest przechowywane.

Instrukcja realizacji badań dodatkowych.

  1. Pacjent podczas wizyty lub teleporady otrzymuje skierowanie na badania diagnostyczne w wersji papierowe. Jeżeli skierowanie jest wystawione podczas teleporady – pacjent lub osoba upoważniona musi je odebrać osobiście.
  2. Wraz z skierowaniem na badania laboratoryjne pacjent otrzymuje 4 znakowy kod, którym może sprawdzić swoje wyniki badań.
  3. Pacjent ze skierowaniem udaje się do miejsca wskazanego na skierowaniu lub przez lekarza.
  4. Pacjent nie może udać się do dowolnej jednostki, tylko do tej, z którą ma podpisaną umowę poradnia. [Nasi podwykonawcy].
  5. W przypadku braku dostępu do Inetrnetu, pacjent może odebrać swoje wyniki w poradni lekarza POZ, po zgłoszeniu wniosku o udostępnienie dokumentacji medycznej Wydanie dokumentacji
  6. Wyniki badań z RTG/USG pacjent otrzymuje po badaniu.

Badania laboratoryjne i diagnostyczne, na które może skierować lekarz poz